Slovník ukázky → litografie
- Agrafie
- vynález mohučského litografa Schulze z konce 19. století
- jde o litografii prováděnou nikoli na kameni, ale na ozrněné hliníkové desce
- hotová kresba nanesená mastným štětcem nebo křídou se zaleptává směsí slabé kyseliny fosforové s vodním roztokem arabské gumy
- tato technika má význam i jako technika reprodukční (viz ofset)
- Akvatinta
V LITOGRAFII
- je akvatinta na kameni založena na technice stříkání mastné litografické tuše, utřené v terpentýnovém oleji na kámen, přičemž místa,
která nemají být stříkána, jsou vykryta tenkým nánosem vodního roztoku arabské gumy - po uschnutí se stříká další tón a postupně se tak vykrývají arabskou gumou další části od zakrytých světel ke stínům
- asi po 24 hodinách se tuš zatáhne do kamene, potom se kámen umyje houbou s vodou, která odplaví arabskou gumu i s nastříkanou tuší
- v místech, kde tuš zůstane přímo na kameni, působí valéry malebným dojmem, připomínajícím akvatintu hlubotiskovou
U TISKU Z HLOUBKY
- tvoří akvatinta neboli zrnkový lept různě odstíněné plochy tónů podle délky leptání, síly žíraviny a velikosti zrna
- asfaltem nebo kalafunou jemně poprášená plocha mědi nebo zinku se nahřívá; teplem se zrna přichytí na desce
- po ochlazení desky se asfaltem zakryjí místa, která nemají být leptána (kyselinou dusičnou nebo chloridem železitým), také okraje desky
a její zadní strana - místa, která mají být světlejší, se postupně zakrývají a nezakrytá se zaleptávají
- proces se opakuje, až nakonec zůstanou odkrytá a nejdéle leptaná místa nejtmavší
- nakonec se deska umyje terpentýnem a osuší
- je akvatinta na kameni založena na technice stříkání mastné litografické tuše, utřené v terpentýnovém oleji na kámen, přičemž místa,
- Arabská guma
- zaschlá šťáva akátů arabských a egyptských (Acacia vera)
- podává se jako sklovité nažloutlé kousky bez chuti a zápachu, kvalita se liší rozpustností ve vodě
- slouží jako pojidlo akvarelových barev, k výrobě laků, temperových gumových emulzí aj.
- v litografii je součástí leptadla
- Art deco
- univerzální dekorativní styl, který se rozšířil především v Evropě a v USA ve 20. a 30. letech dvacátého století v průmyslu a řemesle nese
rysy mnoha směrů, především kubismu, futurismu a secese - v architektuře patří do stylu art deco např. Empire State Building v USA, v Čechách hotel Alcron (postavený r. 1932 Aloisem Kroftou),
v grafice se styl projevoval na obalech i plakátech silnými konturami, jasnými barvami a velkými písmeny (viz samostatná kapitola „O plakátu”) - styl ovlivnili předměty osobní potřeby, automobilismus aj.
- univerzální dekorativní styl, který se rozšířil především v Evropě a v USA ve 20. a 30. letech dvacátého století v průmyslu a řemesle nese
- Art nouveau
- Francouzský název (v Německu Jugendstil, v Anglii a USA Modern Style) pro secesní výtvarný styl,
poslední z univerzálních výtvarných stylů - znaky: ornamentálnost, lineárnost, plošnost, zejména v dekoraci a užitém umění
- umělci: fr. skupina Nabis, Klimt, Vrubel, Mucha, Preissig, Bílek, Preisler, v architektuře Behrens, Kotěra, Wagner aj.
- Francouzský název (v Německu Jugendstil, v Anglii a USA Modern Style) pro secesní výtvarný styl,
- Asfalt
- látka ze skupiny uhlovodíků, vznikající pozvolným zuhelnatěním organických hmot
- naleziště na ostrově Trinidad (asfaltové jezero Pitch lake), ve Venezuele, zvlášť kvalitní je asfalt syrský z okolí Mrtvého moře
- bod tání asfaltu je 100 °C; je rozpustný v oleji, terpentýnu a zcela nerozpustný v kyselinách
- Autografický inkoust
- mastná tekutina podobná litografické tuši, obsahující: jádrové mýdlo (5 dkg), lůj (7 dkg),
šelak (3 dkg), vosk (2 dkg), mastix (4 dkg), jemné lampové saze (1 dkg)
- uvedené komponenty se rozvaří za stálého míchání a po vychladnutí se z této kaše hnětou tyčinky,
z nichž lze ve vodě utřít čerstvý inkoust
- mastná tekutina podobná litografické tuši, obsahující: jádrové mýdlo (5 dkg), lůj (7 dkg),
- Autografický papír
- jde o preparovaný papír, který lze zakoupit nebo vyrobit takto: napnutý arch dobře klíženého papíru (u větších formátů by měl být drsnější)
se přetře slabším roztokem klihu a nechá zaschnout - na to se nanese slabá vrstva teplého pšeničného škrobu s několika kapkami vodního roztoku kamence a papír se nechá zaschnout
- jde o preparovaný papír, který lze zakoupit nebo vyrobit takto: napnutý arch dobře klíženého papíru (u větších formátů by měl být drsnější)
- Autografie
- kresba provedená autografickým inkoustem nebo litografickou tuší na obyčejném papíru
za účelem přetisknutí na litografický kámen k dalšímu rozmnožování
- kresba provedená autografickým inkoustem nebo litografickou tuší na obyčejném papíru
- Avantgarda
- původně francouzské slovo představovalo vojenský předvoj, v umění znamená přeneseně pokrokovou etapu moderní tvorby spojenou s uměleckým hledačstvím
- v období 20. let dvacátého století byly v oblasti umění avantgardou např. skupiny Bauhaus a Devětsil nebo filmaři Ejzenštejn, Pudovkin, Dovženko
- Barevný soutisk
- přesné krytí barev přes sebe na několikabarevném tisku
- přesný soutisk umožní křížky zakreslené na protilehlých stranách kresby a pasované
s konturou na všechny jednotlivé barvy
- Barvotisk
- tisk provedený několika barvami, reprodukující barevný dojem originálu pomocí barevných výtažků
- ty se dříve dělaly ručně (viz chromolitografie), po vynálezu fotografie se pořizují fotomechanicky
- v umělecké grafice má slovo barvotisk hanlivý význam (něco křiklavého, laciného) a pro barevné grafické listy se nepoužívá
- Barvy (kamenotiskařské)
- rozeznávají se barvy: křídové, pérové, barvy pro kamenorytiny a přetiskové barvy
- křídové barvy jsou nejhustší ze silné konzistentní fermeže, aby barva seděla na zrnu kamene a nepronikla do hloubky
- pérové barvy se třou z fermeže středně husté, hodící se pro tisk pérovek z hladkého kamene
- přetiskové barvy slouží pouze k přetiskování, tj. přenášení z jednoho kamene na jinou tiskařskou plochu
- hustota barev se řídí i druhem lisu (u ručního je hustá, u rychlolisu řidší) a ročním obdobím → v létě se barvy vyrábějí z fermeží
silných → v zimě ze slabších
- Broušení kamene
- broušení kamene se provádí litinovými deskami nebo kamenem o kámen krouživými pohyby při vlhčení vodou a přisypávání rozdrceného skelného, porcelánového nebo říčního písku
- začíná se pískem hrubým a přidává se jemnější
- nakonec se pemzou vyhladí kámen za vlhka do hladka
- Dotisk
- je to tisk zhotovený dodatečně po rozebrání prvního nákladu, příp. opakovaný tisk několika chybějících archů
- v tiskárnách se za tím účelem uchovávala např. stojatá sazba, v litografii originální kámen
- v umělecké grafice se dotisk dělá ze starší desky, ale maximálně do počtu nákladu grafického listu
- Dřevoryt
- dřevoryt, nazývaný též xylografie, se vyvinul z původního dřevořezu zavedením špalíčků řezaných napříč let
- dřevěná deska z tvrdého dřeva (zimostrázu nebo hrušky) se pořízla přes vlákna dřeva, vyhladila se a rylo se do ní mědiryteckými rydly;
vyrytá deska se potom otiskla na papír - objevitelem této techniky byl v r. 1771 anglický mědirytec Thomas Bewick
- dřevoryt začal konkurovat jak mědirytu, tak i litografii
- řada umělců (J. Mánes, G. Doré) později kreslila svá díla rovnou na dřevěné štočky, kde je pak ryli profesionální rytci
- tuto xylografickou ilustraci nahradil v 80. letech 19. stol. vynález autotypie
- Dřevořez
- je to nejstarší způsob tisku z výšky, známý v Číně od 7. stol., v Evropě od 14. stol., proslulé jsou zvláště dřevořezy japonské
- na hladké hruškové dřevo, poříznuté po délce vláken, se přenesla kresba, která se obrývala, odstraňovalo se okolní zbytečné dřevo, až na vyvýšenině zůstal samotný obraz (tisková matrice) nad vyhloubeným okolím. Chiaroscurový dřevořez umožňuje i tónování přechodů
- Ecce homo
- „Ejhle člověk!“ Podle Janova evangelia slova Pilátova k Židům o zbičovaném Ježíši s trnovou korunou
- Forma tisková
- je součástí procesu, kdy se tisková barva přenáší z tiskové formy na potiskovaný materiál
- základními tiskovými formami (člěnění viz obsahová mapa str. 2 Litografie)
- tisk z výšky: tisková forma má vyvýšené tisknoucí plochy nad netisknoucími
- tisk z plochy: tiskové formy nemají reliéf a tisknoucí i netisknoucí plochy jsou ve stejné výšce
- tisk z hloubky: tiskové prvky jsou do povrchu tiskové formy vyhloubeny leptáním nebo rytím, tisková barva pak vyplňuje hluboká místa
a přenáší se tlakem na různě tlustých vrstvách na potiskovaný materiál - tisk průtlačný, sítotisk: tiskovou formu tvoří šablona na sítu, na tisknoucích místech je šablona propustná a tříčem se jí protlačuje tisková barva
na potiskovaný materiál -
digitální: elektrostatický tisk, který využívá vlastnosti polovodičů a přenáší bez tlaku (rozdílem el. potenciálů) obraz na potiskovaný materiál
(obraz na potiskovaný materiál nepotřebuje k tisku tiskové desky, protože interpretují digitální data pomocí elektrostatického přenosu)
- Fotolitografie
- fotomechanický způsob zhotovení tiskových desek pro tisk z plochy s použitím fotograficky
získaných diapozitivů, negativů a jejich litografické retuše
- fotomechanický způsob zhotovení tiskových desek pro tisk z plochy s použitím fotograficky
- Grafický tisk
- originál vytištěný v omezeném nákladu (čitatel značí pořadí, jmenovatel výši nákladu) a signovaný podpisem autora či značkou
Obvyklé náklady: - lept 100 – 200 grafických listů
- suchá jehla do 50 listů
- litografický tisk 200 listů a více, totéž dřevoryt atd.
- tisky v rámci nákladu se považují za originální grafické listy
- originál vytištěný v omezeném nákladu (čitatel značí pořadí, jmenovatel výši nákladu) a signovaný podpisem autora či značkou
- Grafit
- tuha, černý měkký nerost, šesterečná modifikace čistého uhlíku
- u nás se těží v jižních Čechách, lze ho ale připravit i uměle z koksu
- používá se na výrobu tuh a tužek, ale i např. k mazání a v jaderných reaktorech
- Hlubotisk
- též tisk z hloubky (intagliový tisk či heliotint) je tiskový postup, kde jsou tisknoucí místa v tiskové desce vyhloubena, tedy opak tisku z výšky
- vynálezcem hlubotisku je český malíř Karel Klíč (1841 – 1926)
- Chemický tisk
- původní název kamenotisku, který mu dal sám jeho vynálezce, Alois Senefelder
- Chromolitografie
- vícebarevná litografie nakreslená ručně. Jedním z prvních chromolitografů byl G. Engelmann, který zaváděl barevný kamenotisk ve Francii již v r. 1837
- k vystižení předlohy se používalo až 20 litografických kamenů, na něž byla okopírována kontura kresby a do ní pak zakreslovány odstíny jednotlivých barev
- vynález fotomechanické reprodukce, kdy tisková deska je zhotovena pomocí fotografie na rozdíl od reprodukce ruční, znamenal útlum ručních reprodukčních technik a umožnil nebývalý rozvoj tisku
- Karborundum
- karbid křemíku používaný jako brusivo anebo přísada do keramických hmot s vynikající odolností proti náhlým změnám teplot
- Klouzek
- též mastek či talek, bílý jemně mletý prášek, kyselý metakřemičitan hořečnatý, slouží v grafice k naprašování čerstvých tisků,
aby se jejich ještě vlhká barva při doteku nerozmazávala - dále slouží jako plnidlo při výrobě papíru, olejových a pastelových barev atd.
- též mastek či talek, bílý jemně mletý prášek, kyselý metakřemičitan hořečnatý, slouží v grafice k naprašování čerstvých tisků,
- Kombinovaný tisk
- je to tisk pořízený s použitím různých tiskových postupů
- např. v umělecké grafice se kombinuje kresba vytvořená kamenorytinou s barvami získanými na kameni kresbou štětcem,
máčeným v mastné litografické tuši - někdy se ale kombinují techniky nesourodé, např. lept s dřevořezem, což je nevhodné
- kombinovaný tisk je užitečný v reprodukční grafice, např. při tisku bankovek, aby se znesnadnilo falšování
- Kyseliny
- jsou v umělecké grafice nenahraditelné, známe jednak kyseliny minerální (např. sírová, dusičná, solná, fosforová),
jednak kyseliny organické (octová, citronová, oxálová čili šťavelová aj.) - obvykle se ředí vodou a charakteristicky barví lakmusový papírek načerveno, je třeba s nimi zacházet opatrně, mohou těžce poškodit zdraví
- stupeň hustoty kyselin se měří hustoměrem, který vynalezl v 18. století fr. chemik Antoine Baumé, podle něhož se hustoměr i jeho stupně nazývají Baumé, zkráceně Bé
- jsou v umělecké grafice nenahraditelné, známe jednak kyseliny minerální (např. sírová, dusičná, solná, fosforová),
- Lis knihtiskový
- nejstarší je ruční lis, který vynalezl Gutenberg současně s knihtiskem a to tak, že upravil vinařský lis, kde nahradil nádobu na víno plochou deskou
- dřevěné lisy byly nahrazeny železnými až na počátku 19. století, ale rychle se zdokonalovaly současně s rozvojem mechaniky
- známé jsou příklopové tiskací lisy čili týglovky (něm. der Tiegel = příklop)
- později přicházejí rychlolisy a rotační stroje
- Litografická křída
-
směs tuku, vosku, mýdla, pryskyřice a sazí prodávaná ve formě tyčinek
-
- Litografické techniky
- rozdělují se na 2 skupiny: do první se řadí ty, kde je kresba prováděna na povrchu kamene
do druhé pak ty, kde je kresba do povrchu kamene ryta či leptána - první skupina se považuje za vlastní či původní litografii a patří sem: perová kresba na kameni, křídová kresba na kameni, všechny druhy autografie, kresby škrabané, stříkané, přetisk, fotolitografie aj.
- druhá skupina: ruční i mechanická kamenorytina, lept na kameni
- rozdělují se na 2 skupiny: do první se řadí ty, kde je kresba prováděna na povrchu kamene
- Litografie
- jinak též kamenotisk je grafickou technikou tisku z plochy, která je založena na vzájemném odpuzování mastnoty a vody
- její vynález je připisován Aloisu Senefelderovi (1771 – 1834)
- základem této techniky je kámen → jemnozrnný vápenec, který se těží v lomech Solnhofenu Bavorsku, Porýní, okolí Verdunu, Anglii
a v Severní Americe - na pemzou zbroušený kámen se kreslí litografickou křídou či tuší aj. mastnými materiály
- pokreslená místa přijímají barvu, nepokreslená ji odpuzují, naopak přitahují vodu
- tisk probíhá tak, že na navlhčený kámen se položí papír a tiskne se pomocí tiskařského lisu
- Litografie lavírovací
- jde o malířské pojetí práce na ozrněném či hladkém kameni, který se preparuje emulzí mýdelného vosku
- zředěnou emulzí se polije kreslicí plocha svisle postaveného kamene, který je nutno předtím dobře oprášit a nahřát
- emulze se nechá volně odkapat a kámen oschnout
- pak se lavíruje několika odstíny mastné litografické tuše, od světlejších k tmavším partiím a kresba se postupně zaleptává
- Litografie pérová
- je jednou z nejstarších litografických technik
- je přesná a vyžaduje od kreslíře pevnou ruku
- uplatnila se spíš v pracích merkantilních jak čarou, tak i řadami bodů či teček jako technika tečkovací resp. puntíkovací při výrobě barvotisků
- na tečkování se používal princip tangýr neboli želatinových fólií s reliéfně vystupujícím vzorkem tvořeným řadami bodů, čárek, hvězdiček aj.
- naválením tangýry mastnou barvou a přitlačením se vzorky na kámen otiskovaly
- tzv. perovkou je možno kreslit i negativně, bíle na černém pozadí
- dělá se to tzv. rezerváží (viz rezerváž)
- Mezzotinta
- druh umělecké rytiny, též zvané „skoblina“. Hustě ozrněná měděná deska, jejíž povrch je zpracován tzv. kolébkou neboli skoblinou.
To je polokruhový nůž hustě špičatě ozubený, jímž se kolébá různými směry na ploše desky tak, aby se zuby zarývaly do kovu.
Tím se docílí stejnoměrného ozrnění celé plochy. Zrno se pak hladítkem v určitých partiích vyhlazuje nebo škrabkou seškrabuje. - vyhlazené plochy jsou na výtisku světlé, nehlazené zrno drží barvu
- mezzotinta se vyznačuje sametovými přechody valér, až malířského nádechu. Vytváření zrna je velmi těžké a trvá mnoho hodin;
traduje se, že v minulosti vykonávali tuto těžkou práci vojáci
- druh umělecké rytiny, též zvané „skoblina“. Hustě ozrněná měděná deska, jejíž povrch je zpracován tzv. kolébkou neboli skoblinou.
- Pantograf
- rovnoběžník sestrojený z tyčí kloubově spojených
- pantograf opatřený na jednom prodlouženém rameni hrotem a přestavitelným pisátkem slouží ke kreslení ve zvětšeném nebo zmenšeném měřítku, přitom hrot sleduje obrysy předlohy a pisátko kreslí zvětšený nebo zmenšený obraz
- Přetisk
- pomocný postup v kamenotisku a ofsetu, při němž se tlakem litografického lisu na další kámen přenáší kresba, zhotovená litografickou křídou
nebo tuší na tzv. originálním kameni nebo na autografickém papíru - podle způsobu provádění známe řadu druhů přetisků, např. přetisk z originálních kreseb na kamenech, přetisk fotolitografický, přetisk ze zinkových desek, přetisk autografický, přetisk ze sazby atd.
- pomocný postup v kamenotisku a ofsetu, při němž se tlakem litografického lisu na další kámen přenáší kresba, zhotovená litografickou křídou
- Rastr
- autotypická či reprodukční síťka k rozdělení tiskové předlohy na jednotlivé tiskové body (viz kapitola Tiskové rastry)
- Rezerváž
- metoda (negativní) litografie perové (viz slovník).
- vyrobí se rezervážní (nemastná) tuš rozpuštěním 4 dílů arabské gumy ve 30 dílech vody, 1 dílu kyseliny fosforové a tolika jemných sazí,
až je tuš černá - na kámen se nakreslí rezervážní tuší motiv, nechá se zaschnout, pak se polije kámen mastnou tuší utřenou v terpentýnovém oleji
a nechá se zatáhnout přes noc do kamene - když se pak smyje mastná tuš terpentýnovým olejem, zůstane na kameni stále ještě motiv provedený reservážní tuší, ta se lehce spláchne vodou
- navlhčí-li se kámen a naválí tiskovou barvou, uchytí se čerň jen na místech, která nebyla rezerváží pokreslena, čili původní motiv se objeví negativně, bílý na černém pozadí
- Rytina
- umělecká technika tisku z hloubky, užívaná asi od r. 1440 (mědiryt, chalkografie) pro volnou i užitou grafiku
- matrice vzniká rytím linií a ploch rydly do kovové desky (měď, ocel, zinek)
- Senefelder Alois
- vynálezce litografie a tím i celého odvětví tisku z plochy
- původním povoláním divadelní herec a dramatik (narozen v Praze 1771, zemřel v Mnichově 1834), hledal způsob, jak rozmnožovat své divadelní hry
- po objevu leptání litografického kamene (1796) sestrojil první tříčový kamenotiskařský lis (1797), od r. 1797 ryl první kamenorytiny, v r. 1799 poprvé kreslil křídou na zrněném kameni a současně rozvíjel autografii
- roku 1807 užíval již tónovou litografii a 1808 se pokoušel o litografický barvotisk
- další roky zdokonaloval své vynálezy, přesto ještě vynalezl akvatintu na kameni, tisk karet, tapet atd.
- dalšími pokusy směřoval i k ofsetovému tisku, který se později stal konkurentem knihtisku
- Technika křídové kresby
- křídová kresba na kameni měla vždy největší umělecký význam
- kreslí se litografickými křídami různých barev a tvrdostí na šedé kameny ostře a jemně ozrněné
- leptání vyžaduje zkušenost a cit
- tuto techniku lze kombinovat i s pérovkou nebo stříkáním; viz též akvatinta
- Technika těrkovací
- na papírovou těrku se nabírá tvrdší litografická křída, naškrabaná na jemný prášek
a těrkou se pak roztírá o drsný povrch kamene
- na papírovou těrku se nabírá tvrdší litografická křída, naškrabaná na jemný prášek
- Tisk tónový
- též tónová litografie, která se provádí v několika tónech, tištěných z několika litografických kamenů
a to zrněných i hladkých, čímž staří litografové dosahovali malebných efektů
- též tónová litografie, která se provádí v několika tónech, tištěných z několika litografických kamenů
- Transparentnost barvy
- je to schopnost barvy zakrýt podklad, na který s ní bylo malováno
- krycí síla barvy je závislá na síle nánosu, poměru indexu lomu barviva a jeho pojidla, na specifické váze barviva a velikosti jeho součástí,
složení krystalů atd.
- Tříč
- součást ručního kamenotiskařského lisu
- je to masivní tyč z tvrdého dřeva, zbroušená a potažená kůží natřenou olejem
- vkládá se do lisu tak, aby shora přitlačovala tiskový papír ke kresbě kamene, který je pod tříčem
za velkého tlaku protažen → otisk probíhá třením hrany tříče po kameni