Je zřejmě předčasné pokoušet se odhadnout potenciál této encyklopedie v začátcích. Její vznik však pochopitelně vítám a přeji iTutorial úspěšný a dobře směřovaný rozvoj.
Učitelé polygrafických předmětů jsou, pravděpodobně více než v mnoha jiných oborech, zvyklí připravovat si obsah výuky i pomůcky sami. Mnoho z nich má v tomto směru za sebou spoustu práce a nelze očekávat, že by začali „ze dne na den“ široce využívat učebnici/encyklopedii, jejíž náplň je prozatím omezená a pravděpodobně ani výhledově nebude (nemůže?) přesně odpovídat učebním plánům konkrétních škol, oborů či jedinečnému „stylu“ konkrétních pedagogů.
Na druhou stranu, stav nedostatku, který učitele přivedl k náročnému zpracovávání vlastních materiálů, v principu trvá. V současnosti již sice existuje kvalitní literatura a další zdroje, jen málo z toho je ale přímo určeno pro středoškolskou výuku. Stále tedy chybí materiály didakticky zpracované a uživatelsky příjemné. Ideální by pochopitelně bylo získat nástroj použitelný pro kompletní přípravu a realizaci části nebo i většiny hodin některých předmětů.
Hovoříme-li o samotném technickém řešení, nepochybným přínosem digitálního zpracování je flexibilita, dynamičnost, aktuálnost a snadná distribuce. Interaktivní učebnice propojené s internetovými zdroji, e-mailem, poznámkovou aplikací pro žáky, sociálními sítěmi, testovacími prostředky atd., představují podle mého názoru budoucnost učebních prostředků a odvažuji se tvrdit, že v ne příliš vzdálené budoucnosti vytlačí klasické učebnice a sešity. Je tedy jedinou, zato velmi zásadní otázkou, jak kvalitní budou.
Naše škola zakoupila první část materiálů, které doporučuje
jako volitelný, doplňující materiál k výuce. Ohlasy na obsah kapitol jsou zatím všeobecně kladné.
Jakým způsobem budeme encyklopedii využívat v následujících letech, ale závisí do velké míry na „tváři“ a „smyslu“, jaký postupně získá.
|